Top 4 phishing safety tips

Bescherm je klanten door middel van de SAFE regel tegen phishing en leer van de SAFE regel tegen Phishing.

SAFE Phishing

Phishing is een probleem voor ondernemers en klanten. De kranten staan er wekelijks vol mee. Je leest de meest verontrustende berichten waarbij een phishingaanval de hoofdrol speelt. Hoe kan je voorkomen dat jou klanten slachtoffer van een phishing aanval worden? De SAFE regel is opgemaakt om een ieder bewust te laten worden van de gevaren van de gevaren van phishing.

Wat is de Phishing SAFE-regel?

SAFE bestaat uit vier letters van elk een nieuw punt waarbij de ontvanger van een e-mail of sms deze kan doorlopen voordat hij eventueel op een link in het bericht klikt.

Schrijfstijl
De stijl waarin de mail/ SMS en zelfs het e-mail adres waarvan de mail afkomstig is, zegt vaak al genoeg om te kunnen zien of dit een phishing aanval is. Het e-mailadres lijkt in dat geval op dat van een erkend bedrijf, maar is vaak net iets anders. Bijvoorbeeld ‘Zigggo’ (met een extra ‘g’) of ‘ING-betalen.nl’ (een domein dat niet van ING zelf is). Bij een mail of SMS van een bank of een andere erkende instantie mag je toch zeker verwachten dat er geen spelfouten in de tekst zitten. Zijn er duidelijke spelfouten aanwezig, dan kan je er haast wel vanuit gaan dat dit een phishing bericht is. Veel phishing berichten worden gecreëerd met behulp van Google Translate. Let dus extra goed op de afzender, taalfouten en kromme zin in een bericht.

Afzender
Het is makkelijk om de afzender van een e-mail of sms te vervalsen. Desondanks worden veel phishing berichten verstuurd vanuit een willekeurig e-mailadres. In dat laatste geval kan je eenvoudig checken of het bericht wel degelijk van een bekende afzender afkomstig is. Die zou namelijk nooit een mail versturen vanuit ad18chec9@africa349.tk of een soortgelijk adres.

Fake Links
Bij twijfel niet doen! Twijfel je of een bericht wel echt afkomstig is van de genoemde afzender, klik dan zeker niet op een eventuele bijlage of link. Een klant kan door met de cursor over de link te gaan, ZONDER hierop te klikken, zien waar de link naartoe leidt. Is dit niet van het bedrijf dat de klant verwacht, klik er dan niet op!

EPrivacy
Een instantie of een bank vraagt nooit zomaar om inloggegevens. Stuur ook nooit uw bankpas op. Daar vraagt een bank niet naar. Wordt hier in een mail of SMS toch om gevraagd? Dan is dit vrijwel overduidelijk een phishing-bericht. Maak je klanten bewust van de phishing gevaren en geef ze de SAFE regels mee.

Start jouw demo

Voorkom phishing door het inzetten van BlackIP365 Protection & Awareness. Anti-spam, bescherming bij phishing, veilig DNS tot het trainen van de human firewall van jouw gebruikers. Maak kennis met BlackIP365 en ga zelf aan de slag voor een 100% veilig Office365 door secure beveiligingslagen met continuïteit, gegarandeerd.